Сьогодні: 29 вересня 2020 року - вівторок

wordpress themes.

НОТАРІАТ УКРАЇНИ – НА КАРАНТИНІ

Стрімке розповсюдження новітньої вірусної інфекції визнано ВООЗ пандемією. Урядом вживаються невідкладні обмежувальні заходи, в т.ч. в сфері надання послуг. Аби з’ясувати, як в цей непростий період організовано роботу українських нотаріусів, кореспондентка «ПРИМІСЬКОГО ЖИТТЯ»  телефоном зв’язалася із приватним нотаріусом Житомирського районного нотаріального округу Віктором Доброльожею.

– Вікторе Віталійовичу, чи працюють нотаріуси і чи можуть сьогодні бажаючі отримати необхідні їм нотаріальні послуги?

– Нині в Україні зареєстровано 6502 нотаріуса, при цьому співвідношення  державних до  приватних має співвідношення на рівні один до семи. При цьому в Житомирській області налічується біля 140 фахівців цієї галузі, з яких в свою чергу до 40 осіб практикує безпосередньо в самому Житомирі. Що стосується нашого з вами Житомирського району, то його  обслуговування забезпечують 6 приватних нотаріусів та колектив об’єднаної  Житомирської ДНК (державна нотаріальна контора – ред.), в якій працює двоє наших колег. То є суха статистика. Що стосується практичної сторони питання, то наразі все вирішується за принципом «тут і зараз». Тобто кількість працюючих колег сьогодні  може не відповідати фактичному стану речей на момент публікації нашої розмови. Іншими словами, якщо громадянин чи юридична особа має потребу в тій чи іншій нотаріальній послузі, то можливість її отримання треба  з’ясовувати безпосередньо у того фахівця, з ким надалі матимете справу. Що стосується моєї нотаріальної контори, то ми тимчасово, до офіційного скасування введеного в державі карантину, припинили надання будь-яких нотаріальних послуг. На дверях офісу та  на інтернет-ресурсах розміщено відповідні оголошення на цей рахунок, доведено відповідну інформацію до посадових осіб органів місцевого самоврядування (сільських голів, в. о. старост), скасовано проведення безоплатного прийому громадян в ОТГ (зокрема, Станишівській та Глибочицькій). При цьому як нотаріус я активно комунікую зі своїми постійними та потенційними клієнтами телефоном і вайбером.

– Якщо я правильно зрозуміла, то офіційної заборони на вчинення нотаріальних дій нотаріуси не отримували?

– Якоїсь вказівки щодо безумовного вчинення  нотаріальних дій або, навпаки, рекомендації «розійтись» по домівках нотарі не отримували. Хоча  існують рекомендації і Нотаріальної палати України як органу професійного самоврядування у сфері нотаріату, так і Мін’юсту України, яким здійснюється контроль за роботою нотаріусів, щодо організації нашої роботи в цей особливий період з метою максимально можливої протидії пандемії. І вже з урахуванням конкретної ситуації кожен нотаріус  приймає зважене і відповідальне рішення: працювати або утриматися за принципом, що найкращий захист – то є самоізоляція та соціальна дистанція .

– Назвіть, будь ласка, найважливіше із згаданих рекомендацій, те, що дозволить читачам газети правильно зорієнтуватися в ситуації.

– Головний меседж  усіх порад і рекомендацій звучить так: «Жодна нотаріальна дія не вартує того, щоб ризикувати життям». З цього вже випливає все інше, як-то: здійснення всіх можливих профілактичних заходів, зупинення особистого прийому, надання консультацій сучасними засобами комунікації (телефон, інтерент), уникнення скупчення людей (для чого двері контори мають бути зачиненими, а доступ клієнтів до офісу жорстко регульованим), застосування безготівкових розрахунків тощо.

Взагалі, на мій погляд, в цих рекомендаціях йдеться про так звані. «невідкладні» нотаріальні дії, хоча їх конкретний перелік і не наводиться. Припускаю, що коли дідусь хоче подарувати онукові квартиру чи земельну ділянку, з цим вартує зачекати. Так само і з довіреністю на пригон автомобіля «б/у» з-за кордону чи з копією диплому. Коли ж йдеться про заповіт людини, котра не має змоги «чекати» через вікові чи медичні показники, тоді треба шукати контакти нотаріуса і домовлятися про зустріч, ретельно зважуючи  всі «за» і «проти».

Що стосується спадщини, то в цьому питанні раджу скористатися допомогою пошти. Йдеться про той випадок, коли до завершення  встановленого законом 6-місячного строку на прийняття спадщини або на відмову від такого прийняття залишається обмаль часу і нема гарантії, що спадкоємець потрапить до нотаріальної контори. Тоді бажано самостійно (за допомогою комп’ютера чи навіть від руки) написати заяву відповідного змісту, неодмінно зазначивши номер свого мобільного телефону, дату і місце смерті спадкодавця тощо, долучивши копії паспорта (1, 2 сторінка плюс  «прописка»), свідоцтва про смерть тощо. Ці папери слід надсилати  з повідомленням про надходження на адресу того нотаріуса, де вже заведена спадкова справа чи планується її заведення. Коли карантин завершиться, нотаріус неодмінно зв’яжеться із спадкоємцем і допоможе владнати ситуацію. Проте саме штамп на конверті буде запорукою того, що не доведеться згодом звертатися до адвоката, аби в судовому порядку встановити додатковий строк на прийняття спадщини. Така процедура є доволі складною, вартісною і не 100% успішною. То ж за можливостей її треба уникати, і все робити своєчасно.

– Скажіть, будь ласка: зменшення кількість працюючих в умовах карантину нотаріусів може призвести до зростання ціни на послуги? Ваша думка?

Я вважаю, що українські нотарі  у переважній більшості є людьми соціально відповідальними. А тому у своїй професійній діяльності керуються  не меркантильними, одномоментними інтересами, а принесеною відповідно до ст. 6 Закону України «Про нотаріат». Присягою «виконувати обов’язки нотаріуса чесно і сумлінно, згідно з законом і совістю, скрізь і завжди берегти чистоту високого звання нотаріуса». На мою думку, репутація нотаря – понад усе, це його бренд, це «капітал», що напрацьовується  десятиліттями. А гроші – це похідне від якісних професійних послуг будь-якого фахівця, і нотаріальна діяльність не є в цьому контексті винятком.

– Пане Вікторе, чи розглядається вами та вашими колегами можливість надання послуг «дистанційно», оминаючи безпосередній особистий контакт із клієнтом з огляду на небезпеку поширення інфекції?

Певним чином ми вже і до цих подій  використовували елементи роботи із клієнтом «на відстані». Зокрема, з метою економії часу наших відвідувачів  декілька років поспіль практикуємо надсилання документів на вайбер, скайп та електронну пошту, використовуємо декілька операторів мобільного зв’язку (Київстар, Лайф) й досі зберігаємо «ретро» зв’язок у вигляді стаціонарного телефону мережі «Укртелеком» (задля зручності дозвону до офісу людьми старшого віку). Інша річ, що застосування новітніх технологій, зокрема, ЕЦП (електронний цифровий підпис – ред.) поки в силу загальновідомих причин не набуло широкого розповсюдження. Хоча, припускаю, після завершення кризи, викликаною поширенням коронавірусу, світ суттєво зміниться, і роботу нотаріуса буде організовано вже на інших умовах та з використанням інших ресурсів і технологій. Проте живе, безпосереднє, суто людське  спілкування нотаріуса з клієнтом ні чат-боти, ні сучасні гаджети замінити не в змозі. А тому прийом нотаріусом відвідувачів, який наразі припинено та/або максимально обмежено, неодмінно буде відновлено. Я в цьому переконаний!

– Дякуємо за щиру розмову і фахові пояснення.

– Спасибі і вам. Бережіть себе і своїх близьких.

Розмову записала Ірина КАРПЕНКО

Будь ласка, поширюйте цей запис в соцмережах:
Коментування та розміщення посилань заборонено.

Комментарии закрыты.