Сьогодні: 12 серпня 2020 року - середа

wordpress themes.

Олег ВОЛИНЕЦЬ: «НЕ ТРЕБА МОВЧАТИ, КОЛИ У ВАШІЙ КИШЕНІ РУКА ЗЛОДІЯ»

Політика бюджетної децентралізації передбачає подальше збільшення обсягів коштів, які місцеві громади зможуть розподіляти на власний розсуд. Причому, для них такий досвід новий, і це породжує значні ризики з чесним і прозорим розподілом державних та комунальних коштів.

Перше, з чого потрібно розпочинати, – це встановити якісний, максимально прозорий контроль за використанням державних та комунальних коштів. Для цього слід визначити чіткий і максимально зручний порядок публічного доступу до відповідної інформації.

На сьогодні члени Станишівської ОТГ фактично не мають доступу до даних щодо бюджетних витрат, хоча вони повинні знати: хто, кому, скільки і за що перерахував комунальні кошти.

Про це – в інтерв’ю депутата Станишівської сільської ради об’єднаної територіальної  громади Олега Івановича ВОЛИНЦЯ.

– Децентралізація за своєю суттю гарна та потрібна ідея для державотворення, для розвитку місцевого самоврядування, розвитку населених пунктів. Однак є багато моментів, які насторожують, – говорить  Олег Волинець. –  Особливо це стосується фінансів. Минулорічний бюджет Станишівської ОТГ склав близько  120 мільйонів гривень. 90 мільйонів було витрачено,біля 30 мільйонів поклали на депозит. Наскільки ефективно витрачалися кошти, мали б знати у громаді. Однак ця інформація чомусь недоступна навіть депутатам.

Так, створили об’єднану громаду, обрали депутатів, голову. Усе демократично і законно. Але щось пішло не так. Це як дати громадянину транспортний засіб, але не навчити перед тим ним керувати. Тоді виникає така річ, коли  частина людей об’єднується під прикриттям ОПГ, вибачте, ОТГ, «присмоктується» до бюджету громади і починає за рахунок цього збагачуватися.

– Ви маєте на увазі депутатів?

– У Станишівській ОТГ  чітко проглядається,  як група депутатів з сіл Станишівка, Бистрі, Зарічани об’єдналися для втілення своїх меркантильних інтересів. Тобто створена депутатська більшість на стороні сільського голови, яка втілює певні фінансові схеми.

– А це вже робота для правоохоронців…

–  Є кримінальний кодекс України, під статті якого підпадає діяльність цих депутатів. Але чомусь працівники правоохоронних органів – поліції та прокуратури – закривають очі на такі речі, мотивуючи це тим, що рішення  в ОТГ приймаються колегіальним органом, у даному разі  депутатами сільської ради, тому колегіальний орган  не можна притягнути до відповідальності. Однак за ухваленими рішеннями є певні особи, які  їх «проштовхують» в інтересах певних осіб, які незаконно збагачуються за рахунок громади.

– Якими фактами це підтверджується?

– Я наведу декілька прикладів.

Одразу після того, як запрацювала Станишівська об’єднана громада, у лютому місяці 2017 року  на розгляд  депутатів було винесено проект рішення щодо затвердження технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки  земельної ділянки, затвердження звіту суб’єкта оціночної діяльності та продаж земельної ділянки  одному з депутатів Станишівської сільської ради  –  М. Сіроватському. Земельна ділянка площею 0,6358 га була продана за  смішну ціну – 19709 гривень, тобто вартість одного квадратного метра становить 31 гривну. При ухваленні рішення були порушені як закони України так і регламент ради, не було доведено вчасно до відома мешканців громади та окремих депутатів проект  порядку денного сесії. Це було невигідне для громади і незаконне рішення. Громада втратила значні кошти.

У травні того ж  року на сесію було винесено питання про продаж аналогічної земельної ділянки (на роздоріжжя Сквирського шосе  та бердичівської траси) площею  0,1470 га. Відповідно до експертної оцінки від 01. 10. 2016 року, яку провела ПФ «ЮрЕкс», стартова ціна продажу  одного квадратного метра становила 1419  гривень. Земельну ділянку продали за 208563 гривень.     

Експертна оцінка земельної ділянки, яка була продана депутату сільської ради по 31 гривні  за квадратний метр, була проведено у березні 2017 року.

Тобто,  у Станишівській сільській раді добре знали про реальну ціну  землі на території сільської ради. Чому ж виникли такі розбіжності в ціні   цих двох земельних ділянок?

З цього приводу я звертався до правоохоронних органів, але, на жаль, відсутня належна реакції  на ці дії.

 Окрема тема  – спорудження спортивного майданчика зі штучним  покриттям на території Станишівської школи по вулиці Кооперативній. Для його будівництва була затверджена кошторисна документація – 1 081 115  гривень. Більшість коштів на придбання штучного покриття було виділено за сприяння депутата Верховної Ради В. Развадовського. У грудні 2017  року, коли будівельні роботи були фактично завершені і залишилось постелити  штучне покриття, несподівано сільський  голова Ю. Матвійчук ставить питання про збільшення кошторису на будівництво стадіону на 309 213 гривень.

Сільський голова пояснив, що під час спорудження стадіону було виявлено  плавун, посеред майданчика була викопана яма 4 на 4 метри метрів, яку треба було засипати. А тепер зробимо елементарні розрахунки. 4х4= 16  куб. метрів викопали ґрунту. Де його складували, невідомо. Вартість щебеню від 140 до 380 гривень за куб. То куди ж «затрамбували»  309  213 гривень?

Під час звіту сільського голови  за 2017 рік  Ю. Матвійчук сказав, що на стадіоні засипали аж дві ями. Дивно. Адже стадіон там завжди був, були допуски  відповідних служб і про якісь проблеми не йшлося.

Підтвердження  того, що на стадіоні дійсно було виявлено плавун, мені не вдалося знайти. Багато місцевих  мешканців проходили  повз майданчик під час здійснення  робіт і  дивно, що ніхто не бачив ні плавуна ні те, як його засипали.

У дивний спосіб приймалося рішення про реконструкцію приміщення сільської ради у  Станишівці. Ю. Матвійчук  переконував депутатів, що приміщення перебуває в аварійному стані. Було рішення про реконструкцію приміщення, а насправді будівлю повністю знесли, жоден елемент старої конструкції не було використано.

У вересні 2017  року було затверджено проектно-кошторисну документацію капітального ремонту Зарічанської школи на суму 680 540 гривень. А ремонт ще до затвердження проекту виконало ТОВ «ДОМІНАНТ-ВУД», пов’язане з одним з депутатів сільської ради із с. Зарічани.

У 2017 році відремонтували дорогу в селі  Туровець, а весною 2018 року дорога зійшла разом зі снігом. 

Вражаючий за витратами кошторис в розмірі 1 222 655 гривень  58 копійок затверджений 12 травня 2017 року, дослівно:  «на  засипку виположування ярів і балок з одночасним дренуванням, озелененням та благоустрій села по вул. Кооперативна, 27 в с. Станишівка» (біля магазину). Після моєї критики і тиску громадських активістів кошторис зменшили на  приблизно  300 000 гривень.

А справа в тому, що майже усі проекти ремонту, будівництва доріг і адміністративних будівель, стадіонів і майданчиків виконуються в обхід закону України «Про публічні закупівлі». Щоб обійти закон,  роботи виконуються частинами. Та й ремонтні роботи за дивним збігом обставин  виконують одні й  ті ж організації.

«Свіжі»  приклади. Під час здійснення  термоутеплення Станишівської ЗОШ та будинку  культури грубо  порушувалася технологія. Я зробив зауваження керівнику  підрядника  в присутності депутатів та сільського голови і порушень при утеплені Станишівської школи більше не було. Однак  і «халтуру» ніхто й не переробляв.

Така сама картина і з утепленням  будинку культури в с.  Станишівка. Там довелося просто сваритися з робітниками. Я  писав про це на сайті сільської ради, але все дарма. Дивує  те, що є особи, які отримують немалі гроші за  те, що  мають усе контролювати, так звані відповідальні особи,  але вони чомусь закривають на це очі.

Виходить, що  роботи виконано,  де було  порушено технологію, не  виправлено. Це викинуті гроші. Рано чи пізно доведеться переробляти. У себе вдома за таку роботу ніхто не заплатив би, заставили б виправити.

Не треба мовчати, коли у вашій кишені рука злодія.

– Олеже, ви як депутат маєте повноваження зясовувати усі питання, які виникають в громаді.

IMG_9447 [1600x1200]

– Я неодноразово звертався до сільського голови  з депутатськими запитами  і як громадянин відповідно до закону «Про звернення громадян» про надання для ознайомлення проектної і  кошторисної інформації по деяким виконаним роботам і тими, що виконуються. У відповідях зазначалося, що у документах, які  я прошу надати, містяться  особисті персональні дані певних людей, їхня конфіденційна інформація, яка розголошенню та поширенню не підлягає. Чомусь кошторисні і проектні документації як і діяльність сільської ради стали таємницею. Як бачите із наведених  фактів,  є що приховувати.

Значна  частина проектів ремонту, будівництва доріг і адміністративних будівель, стадіонів і майданчиків виконуються в обхід закону України «Про публічні закупівлі». Щоб обійти закон,  роботи виконуються частинами. Та й ремонтні роботи за дивним збігом обставин  виконують одні  й ті ж організації.

Зауважу, що ці рішення приймаються більшістю голосів депутатів Станишівської сільської ради.

І тут  виникають запитання: «Чи  цього інші депутати не розуміють? Чи не хочуть  вступати в протидію з більшістю? Чому депутати нехтують своїми обов’язками, коли йдеться про інтереси громади?».

Я хочу звернути увагу на те, що гроші громади  – це не якісь міфічні і недоступні людям гроші. Ми, мешканці громади, не можемо розділити їх порівну, а можемо витрачати їх для наших з вами потреб.

Наприклад, за втрачені  мільйони  внаслідок   прийняття таких рішень можна було б безкоштовно їздити громадським транспортом усім без виключення  мешканцям громади, або безкоштовно утилізувати відходи, вирішувати свої проблеми і найголовніше – створювати робочі місця  в громаді. Натомість  збагачуються спритники і різні ділки, проїдається  бюджет.

Я  навів лише «краплину»  тих порушень, що є. В інших можуть розібратися лише правоохоронні органи. А  люди  можуть це змінити контролем.  Мешканці громади головні, а не окремі спритники при владі.

Наодинці  таким  порушенням дуже важко протидіяти,  фактично неможливо.

Бюджетний кодекс містить норми, що зобов’язують органи влади звітувати про використання бюджетних коштів. Чиновники Станишівської ОТГ формально звітують про виконання бюджету. Система інформування реалізована таким чином, щоб зробити її зручною для чиновника, але мінімально інформативною для громадянин. Певно, щоб вони не ставили «зайвих»  питань.

Водночас  на першій сесії Станишівської сільської  ради  більшістю голосів  депутатів було  прийнято рішення  преміювати сільського голову щомісячно у  розмірі 400%  від його  посадового окладу.  За які такі заслуги?  

Певен, що на наступні вибори багато хто знову подасть свою кандидатуру на посади в сільській раді і почне розповідати, що він зробив. На  фото покажуть різне.  Я ж не бачив, щоб хтось  з місцевих чиновників стояв, образно говорячи, десь з лопатою. Адже все робиться за кошти громади, які часто  неефективно витрачаються. І про це ми повинні знати і нагадати всім на виборах.

Інтервю записала

Ірина КАРПЕНКО

Будь ласка, поширюйте цей запис в соцмережах:
Коментування та розміщення посилань заборонено.

Комментарии закрыты.