Сьогодні: 21 лютого 2019 року - четвер

wordpress themes.

БЕЗОПЛАТНА ПРАВОВА ДОПОМОГА У СЕЛІ: ДОСВІД СПІВПРАЦІ НОТАРІУСА ТА ОТГ

IMG_20180627_095226_HHT

 

У попередніх номерах «ПРИМІСЬКОГО ЖИТТЯ» вже висвітлювалися окремі аспекти наближення нотаріальних послуг до їх кінцевого споживача – жителя конкретного населеного пункту Житомирського району. Нагадаємо нашим читачам, що впродовж 2016-2018 років з успіхом реалізується пілотний проект безоплатної правової допомоги мешканцям створених ОТГ: Тетерівської, Станишівської, Глибочицької та Оліївської сільських рад. Йдеться про започаткування первинної ланки надання системної юридичної допомоги у вигляді низки безоплатних консультацій для усіх охочих (переважно людей похилого віку та інвалідів ), котрі не мають доступу до інтернету і яким складно доїхати до обласного центу, в якому працюють державні та приватні нотаріуси.

Розмова нашого кореспондента із безпосереднім учасником та ініціатором цього волонтерського проекту соціально-гуманітарного спрямування Віктором Доброльожею – приватним нотаріусом Житомирського районного нотаріального округу.

– Вікторе Віталійовичу, в чому сутність ініційованого Вами проекту наближення нотаріальних послуг до сільської місцевості, і якими є результати дворічної співпраці із ОТГ Житомирського району?

– Результати переважно позитивні, оскільки існує попит на фахову консультацію із виїздом безпосередньо в сільську місцевість. Це добре розуміють керівники сільських рад, чиї підтримка та сприяння реалізації вказаного проекту стали запорукою успіху. Саме тому щиро вдячний п. Ільницькій В. Ф. (Тетерівська с/рада), п. Матвійчуку Ю. В. (Станишівська с/рада), п. Сокальському С. В. (Глибочицька с/рада) та п. Скоку М. І. (Оліївська с/рада). Загалом започаткована практика регулярного виїзду нотаріуса для надання безоплатних консультацій безпосередньо в приміщення сільської ради триває вже третій рік. Маю відзначити й те, що спільними зусиллями вдалося розв’язати низку задавнених проблемних ситуацій, пов’язаних із реалізацією громадянами ОТГ своїх майнових прав. В першу чергу, йдеться про документальне оформлення успадкованого майна, яким людина користувалася фактично на «пташиних правах», оскільки будинок, що перейшов новому власнику від діда-баби-батьків, де-факто є, але де-юре він не існує. Те ж саме із земельними ділянками, особливо паями, за оренду яких останнім часом почали виплачуватися пристойні кошти.

На мою думку, саме можливість отримати від нотаріуса та ще й на безоплатній основі первинну інформацію, напрямок руху, алгоритм дії для спадкоємця, котрий роками навіть не усвідомлював глибину проблеми і не знав, з чого йому розпочати, виконувала роль першого поштовху в потрібному для людини напрямку.

– Якими були етапи реалізації проекту безоплатної юридичної допомоги в сільській місцевості і як він буде розвиватися далі?

– Оскільки в Житомирському районі створено вже чотири ОТГ, охопити їх усі та ще й одразу було неможлививо. Тому в травні-листопаді 2016 року двічі на місяць я приїздив в с. Корчак, де проводив прийом громадян. Характерно, що там відбувалася тісна співпраця із нещодавно утвореним ЦНАП Тетерівської сільської ради. Разом ми фактично реалізували на практиці принцип так званого «єдиного вікна»: одразу після консультації нотаря людям було зручно замовити і без зайвих ходінь, очікувань отримати необхідні для подальшого оформлення спадщини документи.

Зокрема, добре пам’ятаю випадок, коли одна із місцевих мешканок буквально привела на консультацію батька, який роками не вважав за потрібне оформити у спадок хату, що перейшла йому від матері і в котрій власне й проживала його донька із онуками. І хоча спливло вже чимало років, завдяки цій першій консультації вже за декілька місяців жінка мала власний дах над головою: і спадщину оперативно оформили, і договір дарування успадкованого будинку на її ім’я посвідчили. Коли згадую цю ситуацію – розумію, що напрямок руху спільно із органом місцевого самоврядування ми обрали правильний, оскільки практична допомога в реалізації громадянами своїх прав – то і є першооснова в діяльності і сільського голови, і сільського старости, і нотаріуса, і фахівця будь-якого іншого напрямку.

Станишівка

– Як Вам вдавалося надавати юридичні консультації Станишівській ОТГ, яка у своєму складі має аж шість колишніх сільських рад?

– Беручи до уваги шість населених пунктів Станишівської сільської ради, в котрих мало здійснюватися первинне правове інформування населення, я розумів, що наступна консультація в тому ж селі була можливою орієнтовно за п’ять тижнів. Тому спочатку так і робили: нотаріус приїздив окремо в с. Ліщин, окремо – в с. Лука, в с. Піски, в с. Туровець. Проте, зважаючи на вимоги ст. 24 Закону України «Про нотаріат» щодо необхідності здійснення нотаріусом прийому громадян безпосередньо в нотаріальній конторі не менш, ніж п’ять годин на день та п’ять робочих днів на тиждень, згодом графік довелося дещо оптимізувати, а саме: проводити консультації один раз на місяць – кожної першої середи з 8.30 до 10 години ранку в приміщенні Станишівської сільської ради (адмінбудівля по вул. Парниковій, 3).

– Які питання цікавили громадян під час консультацій у першу чергу?

– Абсолютний пріоритет, безумовно, мала спадщина, проте розглядалися й особливості поділу нерухомості (між родичами чи сусідами), виготовлення первинних правовстановлюючих документів на нерухомість, нюанси продажу землі, а також те, як краще «переписати» майно на дітей чи онуків: заповіт, дарування чи спадковий договір, адже кожна ситуація є індивідуальною, і єдиного універсального рецепту не існує.

Проте є певні, перевірені часом рекомендації, отримавши які, людина зможе прийняти адекватне, зважене і прагматичне рішення, котре не зашкодить їй самій. Маю відзначити, що всі без винятку відвідувачі таких безоплатних консультацій отримували письмову пам’ятку із переліком необхідних документів та алгоритмом подальших дій. Приємно, що частині моїх відвідувачі це, поза сумнівом, допомогло.

– Вікторе Віталійовичу, чи плануєте Ви продовжити співпрацю з сільськими радами в напрямку надання безоплатної правової допомоги?

– Безумовно, проект із безоплатної юридичної допомоги сільському населенню Житомирського району триває, тому що співпраця із органами місцевого самоврядування є, на моє переконання, альфою і омегою в роботі нотаріуса. А оскільки на ниві приватного нотаріату я працюю з 1999 року, то добре усвідомлюю, наскільки важливим є правильне оформлення документів сільським старостою чи секретарем ради для їх подальшого застосування державним чи приватним нотаріусом. Кінцева мета у нас єдина – забезпечення прав і свобод громадян, і робимо ми це спільно уже впродовж багатьох років.

Інша річ, що ситуація потребує змін у форматі реалізації згаданого проекту. Йдеться, зокрема, про період літніх відпусток, сезонність польових робіт, час збору врожаю, коли люди у селі відкладають всі поточні справи на «кращий час». І тому виїзні консультації відновляться у жовтні. А поки громадяни можуть звертатися за консультаціями до приватних та державної нотаріальних контор безпосередньо в м. Житомирі.

Інтервю записала

Ірина КАРПЕНКО

Будь ласка, поширюйте цей запис в соцмережах:
Follow by Email
Facebook
Twitter
Коментування та розміщення посилань заборонено.

Комментарии закрыты.