Сьогодні: 27 жовтня 2021 року - середа

wordpress themes.

ЯКЩО ЗА ОРЕНДУ ЗЕМЕЛЬНОГО ПАЮ ПЛАТЯТЬ МАЛО, ВИМАГАЙТЕ, ЩОБ ПЛАТИЛИ БІЛЬШЕ

До мене як до депутата Житомирської районної ради звертається чимало селян, які є власниками земельних паїв і надали їх в оренду агрофірмам. Людей переважно хвилює питання низьких розмірів оплати за оренду їхнього паю орендарями-підприємцями та фірмами, взагалі відсутності будь-якої оплати, можливості дострокового розірвання договору оренди земельної ділянки (паю) тощо. Тим більше, що люди, спілкуючись між собою, дізнаються, де, хто і скільки заплатив чи видав продукції. 

Якщо землі по оцінці, по якості приблизно однакові, скільки платити оренди, залежить від щедрості-жадібності орендаря і наполегливості власників паїв. Мало платять — домовляйтеся, просіть, вимагайте, щоб платили більше. Шукайте кращого, він обов’язково є. Поскаржитися на скупого орендаря (звернутися до суду) можна, якщо орендна плата менша трьох відсотків, якщо не виконується договір оренди.

У більшості сіл Житомирського району орендна плата значно занижена. Якщо відповідно до закону  «Про оренду землі», мінімальна плата за оренду не може бути меншою 3 відсотків від нормативної грошової оцінки, у нас у кращому разі платять 4-5 відсотків, навіть в Миролюбівці та Кодні, де земля більш родюча і вартісна.
Орендна плата – це платіж, який сплачує  землекористувач  за користування земельною ділянкою і орендодавець має право  вимагати збільшення орендної плати. Людям треба роз’яснити, що вони  і сільськогосподарські підприємства є рівноправними сторонами договору, можуть вимагати збільшення плати  у зв’язку з підвищенням комунальних послуг, продуктів харчування, соціальних стандартів. Якщо орендар не пристає на вимоги орендодавця, останній  може оскаржити дію договору в судовому порядку, розірвати його і заключити договір  з тим, хто платитиме більше. Сьогодні різниця в орендній платі за пай в селі у 2 тисячі гривень – це великі гроші для сімейного бюджету.

Слід звернути увагу на те, що часто земельні паї використовують в поза правовий спосіб, не уклавши та не зареєструвавши належним чином договір оренди. А це – несплачені місцеві податки і збори: ПДФО, земельний податок. З кожного такого  паю до місцевого бюджету не надходить до 1000 гривень податків.
Ми сьогодні думаємо, де взяти кошти на дороги, освітлення, ремонти ФАПів, шкіл, клубів. Ці кошти є, але їх чому не хочуть «підняти» саме органи державної влади .

Місцеві адміністрації повинні сприяти  процесу реєстрації договорів оренди землі сільськогосподарського призначення і таким чином наповнювати бюджети. До того ж, згідно ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», нерозподілені земельні ділянки за рішенням відповідної районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту передачі цієї землі власнику.

Але наскільки прозоро відбувається цей процес?

Наведу приклад. Фермер, який у Житомирському районі  чи не єдиний займається розведенням великої рогатої худоби, звернувся минулого року до Туровецького сільського голови з проханням виділити для його діяльності  невитребувані частки паїв. Сільська рада відповіла, що  вільної землі немає. Далі фермер  звернувся в районну адміністрацію з тим, щоб йому передали в оренду  близько 100 га невитребуваних паїв на території Туровецької сільської ради. У відповіді зазначалося, що на цю землю розробляється технічна документація. Розпорядження голови районної адміністрації  було видане ще у  2011 році, але до цього часу документація не зроблена. Що це означає? Орендар уникає орендної плати  і земельного податку, але чомусь нікого це не цікавить.

Чи не є це лобіювання чиїхось приватних інтересів з боку органу державної влади?

Склалася ситуація, коли підприємство вже протягом п’яти  років використовує невитребувані земельні паї на території Туровецької сільської ради (сьогодні це вже громада Станишівської ОТГ) без правовстановлюючих документів, а сільський голова (вже колишній) Г.І. Любченко жодних дій щодо узаконення використання даних земель не здійснила.

Вартість земельного паю на території Туровецької сільської ради складає 49 298 грн. За умови оренди 100 га при 5%  місцеві бюджети отримали б понад 200 тисяч гривень.

Сьогодні у Житомирському районі працює приблизно 50 фермерських господарств. За статистикою, обробляється  понад 44 тис га сільськогосподарських угідь, з них лише 26 тис га піддані державній реєстрації. Тобто, реально понад 18 тис га землі перебуває в тіньовому обізі. А це означає, що за приблизними розрахунками,  місцеві бюджети не доотримують в межах 10 млн грн  податків щорічно.

У Житомирському районі успішно працює фермерське господарство «ЛУКА -АГРО», займається розведенням великої рогатої худоби  та товарним сільськогосподарським виробництвом. При заключенні договору вже  з 1 січня 2016 року «ЛУКА-АГРО» пропонує власникам паїв  7 відсотків орендної плати, сплату усіх податків бере на себе. Так,  у Кодні «ЛУКА-АГРО» платить своїм орендодавцям по 11-12 тисяч гривень за пай, у Луці  – понад 7  тисяч  гривень, у Ліщині  майже 8 тисяч гривень.

Здорова конкуренція при укладенні договору оренди земельного паю піде на користь, по-перше, власникові паю, по-друге, громаді, яка отримає до місцевого бюджету сплачені податки.

До цієї теми ми повернемося у наступних номерах «ПРИМІСЬКОГО ЖИТТЯ».

Олег БІЛЕЦЬКИЙ,

заступник голови

Житомирської районної ради 

 

 

Будь ласка, поширюйте цей запис в соцмережах:
Коментування та розміщення посилань заборонено.

Комментарии закрыты.